sâmbătă, 2 august 2008

Poveste adevărată

(sau lacrimi şi îngheţată de alune)

Uite, am hotărât să nu mai scriu poveşti. Pentru că citindu-le, aţi putea crede că eu, adultul, stau mereu de-o parte şi las doar copilul să vorbescă. Parcă mi-aş ascunde viaţa, în viaţa lui dar la care viaţă încerc să mai schimb câte ceva.
Ei bine, nu e chiar aşa. Pentru că, de fapt, cea care spune poveştile sunt eu. De altfel, de aceea şi port copilul cu mine, peste tot. Îl privesc des în ochi şi ştiu dacă greşesc ceva, în timp ce povestesc. Mai ales că nu am timp să spun toată povestea şi aleg mai mereu partea tristă a ei, în speranţa că în timp ce povestesc, aş putea aşa, ca din întâmplare, să schimb o lacrimă cu un zâmbet. Dar mirarea din ochii lui mă readuce la povestea adevărată şi mă surprind din nou că, deşi om în toată firea, mă las dominată de acest copil.
Aşa că nu mai scriu poveşti.Şi încerc să las copilul în urmă, (visând la zboruri în timp ce-şi linge îngheţata de alune) şi să vă spun ceva real.

Sper că tu nu te vei supăra dacă voi vorbi despre noi.
Voi profita puţin de faptul că nu eşti lângă mine şi, dacă greşesc ceva, nu-ţi voi vedea ochii miraţi şi pot să vorbesc mai departe.
Aşadar, îţi aminteşti, sper, dimineaţa în care ne aşezaserăm la aceeaşi masă pentru a ne bea cafeaua. Întâmplare, aş spune eu. Tu i-ai spune, probabil, congruenţă. În poveşti sunt foarte importante cuvintele. Deşi sinonime (echivalenţă, i-ai spune tu!), unele au conotaţii imprevizibile, sunt mai expresive şi povestea alunecă mai uşor, parcă...
Dar eu nu mai spun poveşti, tocmai precizasem că este reală întâlnirea noastră la cafea. Aşa că, deşi sună banal, ea a fost o întâmplare...
Când vorbesc de cafea, toţi se grăbesc să descrie aroma şi aburul ce se înalţă ca un duh din lichidul maroniu. Aşa că mă tem că aici mă voi împotmoli puţin sau mă voi simţi ca un disc învechit şi zgâriat pe suprafaţa căruia patinează acul pick-up-ului şi va trebui aşadar să-l ridic, ajutându-l să depăşească platitudinea.

(asta înseamnă că trec peste faptul că ne-am zâmbit, ne-am atins ca din întâmplare mâinile, m-ai certat, am plâns, ai plecat, am rămas singură la această masă)

E real că stau aşezată aici, cu o ceaşcă de cafea rece în faţă, gândindu-mă la tine.
În spatele meu, cineva îşi trage nasul. Privesc peste umăr şi zăresc copilul cu obrajii murdari de lacrimi şi de îngheţată de alune. Îi zâmbesc şi îl iau de mână. Trebuie să fac ceva să-l înveselesc. Poate îi voi spune o poveste.
Totuşi, sunt mai frumoase poveştile! Mai ales dacă sunt cu fluturi...


6 comentarii:

beth spunea...

Titlul iniţial fusese "Fără titlu, deocamdată..." dar mi-am respectat promisiunea şi i-am găsit unul...

elena spunea...

si ne-povestile tale sunt povesti... :) sper sa ne bucuri in continuare cu povesti sau altfel de povesti.... azi n-am inspiratie, voiam doar sa "intorc presul de la usa ta" ca sa stii ca am trecut pe la tine. :)

beth spunea...

Elena, îţi mulţumesc că treci mereu pe aici şi că-mi laşi semne care mă ajută să-mi depăşesc tristeţile... Îmi place să-mi găsesc "preşul întors"... Eu trec zilnic pe la tine dar am prostul obicei să nu las semne... deşi ştiu că nu e bine să nu laşi nimic în urmă... Mă gândesc totuşi că, dacă nu pot lăsa un zâmbet, să nu te indispun cu o lacrimă... aşa că plec la fel de tăcută cum am venit...
Îţi mulţumesc încă odată.

elena spunea...

eu cred ca prietenii isi impartasesc si bucurii dar si tristeti, deopotriva... as fi onorata sa te simti libera sa impartasesti cu mine si lacrimile tale! nu ma indispui, pot fi manta de vreme rea... :) pupici

beth spunea...

Ştii, Elena, când eram mică nu stăteam în faţa oglinzii, încălţată în pantofii cu toc ai mamei... eram mai mereu cu florile şi fluturii prin grădină...
Sunt sigură că înţelegi ce spun...

elena spunea...

nici eu. ma jucam fotbal cu baietii... mai visatoare am devenit dupa ce viata mi-a aratat ca nu e asa cum am crezut... fluturi si flori am inceput sa vad si mai tarziu... acum si mai mult ca ... pana acum... ma transform intr-o romantica-melancolica, dar nu pot spune ca nu-mi place sa experimentez si asta! :)